söndag 20 december 2009

Fina minnen från min barndoms jul


Jag har många fina minnen från jularna när jag var liten. Till exempel när jag och Pappa handlade julklappar tillsammans och jag fick dricka Coca Cola på Domus i Luleå. Det var stort, och blev en tradition ett antal år.
Tomten hade väldig betydelse för mej, minns jag. Mina syskon brukade säga att de såg tomten "nu är han där ute", men när jag kom springande för att se honom så var han nästan alltid borta. Stämningen inombords trissades upp. Mamma ställde också ut gröt till tomten kvällen innan julafton och gröttallriken var tom på julaftonsmorgonen. Förundrad och glad förstod jag att han skulle komma också denna jul.
Att klä granen, den skulle vara riktigt snygg, och titta på Kalle Anka var viktiga traditioner. Och att få julklappar, helst många, var roligast av allt. Efter julklappsutdelningen brukade jag ringa och jämföra och kolla hur många julklappar en av mina kusiner hade fått. Det var antalet som var viktigast, åtminstone för mej.
Det tisslades och tasslades, viskades och busades, och engagemanget var stort för att jag som var minst av alla skulle ha det riktigt fint. Min barndoms jul minns jag med värme. Jag skulle vilja att alla barn får ha en lika kärleksfull och fin jul.
David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar